Angående stavning (till Jacob)

Tack för rättningen. Det är bra att du hjälper till att slipa på orden.

Förresten stavas alldrig aldrig med två L. :) 

Sen vill jag nog påstå att man visst kan predika förlite om Jesus. :)

  bless

    -jocke-


Jesus - Skapelsens Herre

Predikad i Marieholm Filadelfia sön 25 feb 2007, kl 11.00



Prolog:
Jag har under lång tid lyssnat, nästan dagligen, på Erik Tillings sång "Sjung till Jesus". Och just frasen "Skapelsens Herre, hängd på ett kors" har etsat sig fast i mig. Och därför ville jag med denna predikan försöka påminna oss om vem Jesus är, och vad han gjort för oss.
Sången kan man ladda ner från 
dagens musiksida för bara tio kronor. Det är det helt klart värt.
 
Jesus - Skapelsens Herre 

Fil 2:6-11
6. Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud, 7. utan avstod från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa, 8. gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors. 9. Därför har Gud upphöjt honom över allt annat och gett honom det namn som står över alla andra namn, 10. för att alla knän skall böjas för Jesu namn, i himlen, på jorden och under jorden, 11. och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är herre, Gud fadern till ära. 

Jesus är med i skapelsen 

Joh 1:1-4 ,14
1. I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. 2. Det fanns i begynnelsen hos Gud. 3. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till. 4. I Ordet var liv, och livet var människornas ljus.
14. Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning.  

 

”Låt oss göra människan till vår avbild” Tänk, Jesus är med och skapar människan, kronan på verket. Han låter människan vara med och ge namn åt djuren. Gud och människan umgås i en fantastisk relation. Undra hur Gud verkligen kände det när det går upp för honom att han måste skilja sig från människan eftersom Gud inte kan umgås med synden. Han tvingas stänga vägen till Livets träd.


 Jesus upphäver naturlagarna 


Matt 14:22-33

22. Sedan befallde han sina lärjungar att stiga i båten och fara i förväg till andra sidan sjön, medan han skickade hem folket. 23. Så snart han hade gjort det, gick han upp på berget för att vara för sig själv och be. Där var han ensam när det blev kväll. 24. Båten var då redan långt från land och kämpade mot vågorna, eftersom det var motvind. 25. Strax före gryningen kom han till dem, gående på sjön. 26. När lärjungarna fick se honom gå på sjön, blev de förskräckta och trodde att det var en vålnad, och de skrek av rädsla. 27. Men genast talade Jesus till dem och sade: ”Lugn, det är jag. Var inte rädda.” 28. Petrus svarade: ”Herre, om det är du, så säg åt mig att komma till dig på vattnet.” 29. Han sade: ”Kom!”, och Petrus steg ur båten och gick på vattnet fram till Jesus. 30. Men när han såg hur det blåste, blev han rädd. Han började sjunka och ropade: ”Herre, hjälp mig!” 31. Jesus sträckte genast ut handen och grep tag i honom. ”Du trossvage”, sade han. ”Varför tvivlade du?” 32. De steg i båten, och vinden lade sig. 33. Och de som var i båten föll ner för honom och sade: ”Du måste vara Guds son.” 

 

Jag fattar inte varför människor har så svårt att tro på att Jesus gick på vattnet. Är Han Gud och har skapat allt så är väl detta en baggis i sammanhanget?

Jesus ger sitt liv


 Joh 19:1-12

1. Då tog Pilatus Jesus och lät gissla honom. 2. Och soldaterna vred ihop en krans av törne och satte på hans huvud, och de hängde på honom en purpurröd mantel. 3. De gick fram till honom och sade: ”Var hälsad, judarnas konung”, och de gav honom örfilar. 4. Sedan gick Pilatus ut igen och sade till judarna: ”Jag för ut honom till er, för att ni skall förstå att jag inte finner honom skyldig till något.” 5. Jesus kom ut, med törnekransen och den purpurröda manteln, och Pilatus sade: ”Här är mannen.” 6. Så snart översteprästerna och deras folk fick se honom, ropade de: ”Korsfäst, korsfäst!” Pilatus sade: ”Ta honom och korsfäst honom själva. Jag finner honom inte skyldig till något.” 7. Judarna svarade: ”Vi har en lag, och enligt den lagen måste han dö, eftersom han har gjort sig till Guds son.” 8. När Pilatus hörde detta, blev han ännu mer oroad. 9. Han gick tillbaka in i residenset och frågade Jesus: ”Varifrån är du?” Men Jesus gav honom inget svar. 10. Pilatus sade då: ”Vägrar du att tala med mig? Vet du inte att jag har makt att frige dig och makt att korsfästa dig?” 11. Jesus svarade: ”Du skulle inte ha någon makt över mig, om du inte hade fått den från ovan. Därför har den som överlämnade mig åt dig större skuld.” 12. Efter det svaret ville Pilatus frige honom. Men judarna ropade: ”Om du släpper honom, är du inte kejsarens vän. Den som gör sig till kung sätter sig upp mot kejsaren.” 

 

Det är oerhört viktigt att vi förstår att det är Jesus som GER sitt liv. Han kunde verkligen smitit undan när korsfästelsen började närma sig. Men det var för detta han kom. (Fil 2:7)


 Hela skapelsen reagerar när Jesus dör 


Matt 27:45-54

45. Vid sjätte timmen föll ett mörker över hela jorden och det varade till nionde timmen. 46. Vid nionde timmen ropade Jesus med hög röst: ”Eli, Eli, lema sabachtani?” (vilket betyder: Min Gud, min Gud, varför har du övergett mig?). 47. Några som stod där hörde det och sade: ”Han ropar på Elia.” 48. En av dem sprang genast bort och tog en svamp, fyllde den med surt vin och satte den på en käpp för att ge honom att dricka. 49. Då sade de andra: ”Låt oss se om Elia kommer och hjälper honom.” 50. Men Jesus ropade än en gång med hög röst och gav upp andan.

51. Då brast förhänget i templet i två delar, uppifrån och ända ner, jorden skakade och klipporna rämnade, 52. och gravarna öppnade sig. Många kroppar av avlidna heliga uppväcktes, 53. och efter hans uppståndelse lämnade de sina gravar och gick in i den heliga staden och kunde ses av många. 54. När officeren och de som bevakade Jesus tillsammans med honom såg jordbävningen och det andra som hände, greps de av stark fruktan och sade: ”Den mannen måste ha varit Guds son.”

Även idag ser vi en skapelse som reagerar med många otäcka naturfenomen. Jag vet inte om det är så att naturkatastroferna har ökat. Men vi kan väl vara överrens om att vi hör mycket mer om det idag än för bara femtio år sen?

Jag tror att skapelsen reagerar kraftigt i vår tid för att det snart är dags för Jesus att komma tillbaka till jorden för att hämta dem som tillhör honom.


 Rom 8:19-22

19. Ty skapelsen väntar otåligt på att Guds söner skall uppenbaras. 20. Allt skapat har lagts under tomhetens välde, inte av egen vilja utan på grund av honom som vållade det, men med hopp om 21. att också skapelsen skall befrias ur sitt slaveri under förgängelsen och nå den frihet som Guds barn får när de förhärligas. 22. Vi vet att hela skapelsen ännu ropar som i födslovåndor. 


Jesus är Guds son 

 

När Lärjungarna ser Jesus gå på vattnet faller de ner inför honom och bekänner. (Matt 14:33)

Också de som bevakade Jesus vid korset bekänner också att Jesus måste varit Guds son. (Matt 27:54)


 Joh 20:30-31

30. Också många tecken som inte har tagits med i denna bok gjorde Jesus i sina lärjungars åsyn. 31. Men dessa har upptecknats för att ni skall tro att Jesus är Messias, Guds son, och för att ni genom att tro skall ha liv i hans namn. 

Skapelsens Herre hängd på ett kors

Erik Tillings sång ”Sjung till Jesus” börjar med orden:

      ”Kom och se detta mysterium,

       skapelsens Herre hängd på ett kors” 

Låt oss aldrig glömma att Jesus, Gud själv, som ger sett liv för oss.

Han, och ingen annan, är den ända som är värd att ge hela sitt liv till.

Han är den enda som kan ge oss det eviga livet.

Han är den enda som aldrig sviker oss

Han är den enda som klarar av vår lovsång och tillbedjan

Han är den enda som upprättar förbundet med Gud

Han är den enda som skall komma tillbaka och hämta dem som gett sitt liv till honom.

Men glöm inte att ALLA knän ska böjas för Jesus namn. (Fil 2:10-11)

Något att tänka på när man tycker att folk runtomkring hackar ner på ens tro.


 Joachim Ling


Om pengar

 

Predikad i Åsenhöga Filadelfia sön 16 okt 2005, kl 11.00


Prolog:
Denna undervisning kom utifrån att ekonomin i församlingen hade "kraschat" under 2004. Vi hade gått back ca 100 000 kr på löpande kostnader. Alltså "vanliga" utgifter stämde inte alls med inkomsterna. Under 2005 gjorde vi flera kraftansträngningar för att få ekonomin på fötter. Och i det som då hände ville jag titta lite på vad bibeln säger om pengar. Hur förhåller vi oss? Ger bibeln oss några riktlinjer som kan vara oss var och en till hjälp?
Vad som hände när vi summerade 2005 var att vi faktiskt lyckats vända ekonomin i församlingen. Och nu går vi runt hyfsat. Detta berodde ju inte på min förkunnelse, utan på att varje enskild medlem kände ett ansvar för församlingen. Och genom att vi hjälptes åt och ansträngde oss så vände ekonomin. Men jag tror att undervisningen om pengar ändå kan vara oss till hjälp.
Mycket av undervisningen kommer från ett bibelstudie som Pelle Hörnmark och Sören Eskilsson hade på EvangelistVeckan i Jönköping samma år.

Om pengar


Vad säger bibeln om hur vi ska förhålla oss till pengar?

Luk 16:10 - 13
10. Den som är trogen i smått är trogen också i stort, och den som är ohederlig i smått är ohederlig också i stort. 11. Om ni inte har varit trogna i fråga om den ohederliga mammon, vem vill då anförtro er det som har verkligt värde? 12. Och om ni inte har varit trogna i fråga om andras egendom, vem vill då ger er det som skall tillhöra er? 13. Ingen tjänare kan tjäna två herrar. Antingen kommer han att hata den ene och älska den andre eller att hålla fast vid den ene och inte bry sig om den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon.” 


En viktig sak vi förstår av texten är att det är noga hur vi förhåller oss till pengar. Om vi inte är noga med vår ekonomi så anförtror inte Gud oss det som har verkligt värde.

 

Detta gäller ju såväl min privata ekonomi som församlingens.


1. Allt tillhör Gud 

Hagg 2:9
Ty mitt är silvret, och mitt är guldet, säger Herren Sebaot. 

1 Krön 29:14
Ty vad är väl jag, och vad är mitt folk, att vi själva skulle förmå att ge sådana frivilliga gåvor? Nej, från dig kommer allting, och ur din hand har vi gett det åt dig.  

2. Vi har ansvar för det Gud har gett oss. 

Luk 14:28 - 33
28. Om någon av er vill bygga ett torn, sätter han sig då inte ner och räknar ut vad det kostar, för att se om han har råd med bygget? 29. Annars kan det hända att de som ser att han har lagt grunden men inte kan bygga färdigt börjar göra narr av honom 30. och säger: Den där, han satte i gång ett bygge men kunde inte få det färdigt!  


Vi har ett ansvar att planera, kalkylera göra budget för att se om vi har råd. Det vi går in i måste vi ju kunna fullborda. Budget är oerhört viktigt för att veta vad vi har råd med. Ser vi att vi går utanför budgeten i något åtagande tar vi ju en risk. Det är först när Gud har sagt att han kommer att ordna med ekonomin till ett projekt som vi kan gå i tro.

 

När vi läser om Josef i Egypten ser vi att det inte bara va att satsa under goda år. Det skulle räcka även till dåliga tider. Sju år av samlande för att ha under sju år av hungersnöd.

 
3. Äga eller förvalta 

Luk 12:15
Och han sade till dem: ”Akta er för allt habegär. En människas liv beror inte av överflöd på ägodelar.” 

Innan talade vi om att allt tillhör Gud. Och det är då viktigt att förstå skillnaden mellan ägande och förvaltarskap. Det jag har fått av Gud ska jag alltså förvalta.

 
Matt 25:14 – 30 Liknelsen om talenterna
Det blir nämligen som när en man skulle resa bort och kallade till sig sina tjänare och lät dem ta hand om hans egendom... 


Förvaltarskap handlar om att använda det jag har fått. Inte bevara det. Utan målet är att det ska växa. Lägg märke till att domen mot den som grävde ner talenten var hård.

 

Var noga med hur du ingår avtal.

 
Jer 32:10 - 12
10. Jag skrev ett köpebrev och förseglade det och tillkallade vittnen och vägde upp pengarna på en våg. 11. Och jag tog köpebrevet, såväl det förseglade, som innehöll avtalet och de särskilda bestämmelserna, som det öppna brevet, 12. och gav köpebrevet åt Baruk, son till Neria, son till Mahaseja, i närvaro av min släkting Hanamel och de vittnen som hade skrivit under köpebrevet, och alla andra judar som var närvarande i fängelsegården.  


När Jeremia köper åkern är han noga med att det är ett skriftligt avtal, det fanns vittnen och det fanns villkor.

 

Finns det en gråzon i avtalet? Som kristna ska vi alltid vandra i ljuset, även när det gäller ekonomi. Vi ska alltså inte ha med svarta pengar att göra.


4. Givandet 


Det är viktigt att förstå att det finns en välsignelse i givmildhet. Själva grunden i förvaltarskapet är givande. Hela bibeln handlar om att ska man få nåt måste man släppa greppet om det man har.

 
Matt 16:25
Ty den som vill rädda sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det. 

Luk 6:38
Ge, så skall ni få. Ett gott mått, packat, skakat och rågat skall ni få i er mantel. Med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er. 


I givandet så finns alltså en välsignelse.

 

Att ge handlar också om att forma sin karaktär. Rick Warren blev rik på sin bok ”leva med mål och mening”. Men ökade inte sin livsstandard för det. Att ge är en självbevarelsedrift.

 
5. Givandet till församlingen 

Luk 14:33
Så är det alltså: ingen av er kan vara min lärjunge om han inte avstår från allt han äger. 


Om församlingen i Jerusalem står det att de hade allt gemensamt och ingen saknade något. De som kom till tro sålde allt de ägde och la ner det för apostlarnas fötter. (Apostlagärningarna kap 2 och kap 4)

 

Jag tror vi har en bit kvar innan vi skulle klara av att ha allt gemensamt på detta sätt. Men vi har ändå allt gemensamt på ett sätt. Om jag kan hjälpa min broder är jag skyldig att göra det. För allt jag äger har jag fått av Gud.

 

I mitt givande till församlingen är det viktigt att jag ger efter någon princip, inte bara på känsla. Dels för att forma min egen karaktär, och för välsignelsens skull. Sen är det viktigt med kontinuitet för att församlingen ska ha en chans att göra en rimlig budget.

 

När jag ger välsignar jag församlingen och Gud. Och då blir jag välsignad. Att sluta ge i protest mot något i församlingen som jag inte gillar straffar därför mig själv. Det är därför det sämsta sättet att protestera. Självklart kan man komma i lägen där förtroendet för församlingen försvinner helt och hållet. Och då kanske jag får ge till något annat. Men det är extremfall.

 
6. Tiondet, en biblisk princip 


Första gången vi hör om tionde är:

 
1 Mos 14:18 - 20
18. Och Melki-Sedek, kungen i Salem, lät bära ut bröd och vin; denne var präst åt Gud den Högste. 19. Och han välsignade honom och sade: ”Välsignad vare Abram av Gud den Högste, himmelens och jordens skapare! 20. Och välsignad vare Gud den Högste, som har gett dina ovänner i din hand!” Och Abram gav honom tionde av allt. 


Tiondet som princip i Israel införs i:

 
3 Mos 27:30 - 32
30. Och all tionde av jorden, vare sig av säden på jorden eller av trädens frukt, tillhör Herren. Den är helgad åt Herren. 31. Om någon vill lösa något av sin tionde, så skall han till det lägga femtedelen av värdet. 32. Och vad beträffar tionde av fäkreatur eller av småboskap, allt som går under herdestaven, så skall av allt detta vart tionde djur vara helgat åt Herren.  


Grunden i tiondet var att Israel som Guds folk inte fritt förfogade över sitt liv och sina ägodelar. De stod ansvariga inför Herren för sin förvaltning, eftersom hela jorden egentligen hör Herren till.

 

Tiondet var ett tecken på Israels beroende av Gud och på folkets ansvarstagande i både religiöst och socialt hänseende.

 

Tiondet gäller allt. Lön, räntor, avkastning osv.

 

Tiondet ges till den församling där man firar sin gudstjänst.

 

Tiondet är inte bara ett sätt att finansiera verksamhet, utan en princip som ger välsignelse. Även prästerna gav tionde. Och de fick ju sin lön av det som folket redan gett som tionde, 4 Mos 18:26. Alltså kan man inte dra av pastorns tionde direkt på hans lön. Då tar man hans välsignelse, eftersom valet att ge inte längre bli hans.

 
5 Mos 14:28 - 29
28. Vid slutet av vart tredje år skall du avskilja all tionde av vad du har fått i avkastning under det året och lägga upp det inom dina städer. 29. Och sedan skall leviten få komma, han som ingen lott eller arvedel har tillsammans med dig, likaså främlingen och den faderlöse och änkan som bor inom dina portar. Och de skall äta och bli mätta. Så skall du göra, för att Herren, din Gud, må välsigna dig i alla dina händers verk, i allt vad du gör. 


Vart tredje år gav man ett extra tionde som man själv verkade fördela. Skulle man ge det varje år skulle det bli 33,3% av inkomsten. Det skulle gå till Leviten, faderlösa och änkor. Detta kan man alltså fördela som man vill utanför församlingens verksamhet. T ex: IBRA, ”världens barn” eller något annat projekt.

 
7. Finns tiondet i NT? 

Matt 5:17
Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. 


Jesus kom för att uppfylla lagen. Han förstärker också tanken med förvaltarskap. Det tog vi lite om innan.

 
1 Kor 9:13 - 14
13. Ni vet ju att de som arbetar i templet lever av templets intäkter och att de som gör tjänst vid altaret får sin del av offren. 14. Så har också Herren bestämt att de som förkunnar evangeliet skall få sitt uppehälle av evangeliet. 


Här hänvisas till principen i GT.

 

8. Är tiondet före eller efter skatt?

 

Det jag betalar i skatt går ju till såna saker som vi i samhället har tillsammans. I länder där skatten är lägre får jag betala mer för att utnyttja dessa samhällsinstitutioner. Lägger jag tionde efter skatt påverkas ju tiondet beroende på vilket land jag bor i.

 
9. Offer ligger utanför mitt ordinarie givande 


Offer är när jag vid ett speciellt tillfälle spänner bågen mer än mitt vanliga givande. Om två veckor har vi offergång. Detta för att vi för tillfället har en budget som inte går ihop. Vi kanske mest förknippar offergång med en punktinsats, t ex ett bygge. Men i det här fallet handlar det om att få ihop till de åtagande vi vill fullfölja.

 
Joachim
Ling

Jesus - Sanningen som helgar

Predikad i Marieholm Filadelfia sön 24 sept 2006, kl 11.00


Prolog:
Under en period när jag läste mycket från "Jesu avskedstal" som står i Joh 14-17 så var det som att den sjuttonde versen i sjuttonde kapitlet "attackerade" mig, och jag kände att jag ville tränga djupare i versen. Och kände också att jag ville dela med mig av det här. Denna predikan är därför en resa jag gjort, och i en viss mån fortfarande gör, och du är inbjuden att följa med. 

Jesus - Sanningen som helgar

Joh 17:14-19
14. Jag har gett dem ditt ord, och världen har hatat dem därför att de inte tillhör världen, liksom inte heller jag tillhör världen. 15. Jag ber inte att du skall ta dem ut ur världen, utan att du skall bevara dem för det onda. 16. De tillhör inte världen, liksom inte heller jag tillhör världen. 17. Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning. 18. Liksom du har sänt mig till världen, har jag sänt dem till världen, 19. och för deras skull helgar jag mig till ett offer, för att också de skall helgas genom sanningen.

Leva i världen, men inte av världen
Joh 3:3 Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.”
I Johannes tredje kapitel samtalar Jesus med Nikodemus, en i judarnas råd. I det samtalet berättar Jesus om att födas på nytt. Och det är så att när vi tar emot Jesus så är det egentligen inte att vi ändrar vårt yttre beteende i första hand, även om jag är övertygad om att det händer mycket som syns i vårt liv. Men i första hand så är det min inre människa som föds in i Gud rike, och plötsligt tillhör jag inte längre denna världen, utan jag hör till ett mycket större rike.

Varför kan vi då inte få flytta hem till Jesus med det samma?
Matt 28:18-20 18. Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. 19. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn 20. och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut."
Innan Jesus lämnar jorden så lämnar han ett uppdrag till oss. Att det som vi har fått vara med om måste vi dela med oss, för Gud vill inte att bara du ska komma till himlen, utan ALLA människor
1 Tim 2:3-4 Att be så är riktigt och behagar Gud vår frälsare, 4. som vill att alla människor skall räddas och komma till insikt om sanningen.

Ordet
Grek. Lógos = ord, tal yttrande, uttalande, lära, undervisning
Inom Grekisk filosofi användes Lógos som något som band samman Gud och universum. Lógos kom för grekerna att betyda Guds skapande och ledande makt, den kraft som hade skapat universum och höll det i rörelse. Johannes får alltså, genom att bruka ordet Lógos genom sitt evangelium, den grekiska världens uppmärksamhet på ett lysande sätt.

Nu kan man ju frestas att tro att Johannes bruk bara kommer ur Grekisk filosofi. Men för hebreiska tänkare var det utsagda ordet något som inte kunde återkallas, något nästan självständigt.
Den vanligaste betäckningen för ord i hebreiskan är dabár. Det betyder inte bara ord, utan även handling.
Alltså talar Gud både genom profeter och handling.

Därför får detta ett oerhört djup när vi läser Joh 1:13,14 1. I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. 2. Det fanns i begynnelsen hos Gud. 3. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till. 14. Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning.

När vi läser vår bibel så är det som om vi läser Jesus själv. Inte bara om honom, utan vi får följa med in i hans hjärta. Därför ska vi ha en väldig respekt för ordet som Gud har gett oss. Vi behöver bli läsare igen. Och inte bara skumläsa, utan tränga ner på djupet i Guds ord.

Sanningen

Grek. aletheía, Hebr. emet, har i viss mån lite olika betydelse, men är naturligtvis betecknande för det som är sant.

Aletheía använd i grekiskan inte bara för att beteckna det som är enstaka fakta, utan är också ett uttryck för själva sanningen, det som är otillgängligt för tanken, som bara kan uppfattas genom gudomlig uppenbarelse.

Emet
är i hebreiskan ibland också nära förbundet med hresed, nåd. I Joh 1:14 läste vi ju att Jesus var fylld av nåd och sanning. Och i vers 17 kan vi läsa: Ty lagen gavs genom Mose, men nåden och sanningen har kommit genom Jesus Kristus.

I NT står aletheía för det som är sant och riktigt. Men först och främst är sanningsbegreppet i NT Kristusorienterat. Joh 14:6 Jesus svarade: ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.

Helgelse

Joh 17:17 Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning.
Ordet och sanningen förenas här till ett. Båda handlar ju som sagt om Jesus.

Vad är då helgelse? Ordet som används i denna vers för helga är: Hagiázo = Göra helig, inviga, avskilja, inviga åt Herren, rena, hålla helig.

Här handlar det om en process, något som är pågående. Och när Jesus ber för oss nämner han i bönen också vilken väg som fungerar. Vi tänker lätt, när vi hör en utmanande predikan, att vi ska ”skärpa till oss”. Men det blir sällan bestående, varför? Vårt andliga liv handlar inte om att spänna några andliga muskler som människor runt omkring oss ska berömma. Det andliga livet kommer inifrån och verkar utåt. Det är bara i umgänget med Jesus som vårt inre blir förvandlat. Och det är bara då vi kan tala om något som blir bestående. Det är det som kallas helgelse, göra helig.

Personlig andakt

Vi får så många associationer när vi hör om personlig andakt. En del tänker att det är en halvtimme varje dag där jag läser bibeln en kvart och en kvart så ber jag koncentrerat för bönämnen som jag har på en lista. Det kan vara någons personliga andakt, och det är jättebra. Men jag tror att den personliga stunden med Jesus är något mycket mer.

Sgt 207 v.2
En liten stund med Jesus, när synden gör mig ve,
och otron vill mig hindra att blott på ordet se:
en liten stund med Jesus, och bördan lyftes av
och faller från min skuldra i Kristi öppna grav

Frasen ”personlig andakt” står ju inte i Bibeln, men det står om att t ex Petrus hade regelbundna tider han bad på. Apg 10:9b …gick Petrus vid middagstiden upp på taket för att be. Det var ingen tillfällighet att Petrus bad just då. Han följde bara den tradition som judarna hade för regelbunden bön. Så det är bra att ha rutiner för att få till stunden med Jesus.

Att pliktskyldigt läsa en vers i bibeln och be ”Gud som haver” innan man somnar är inte någon personlig andakt. Men att Öppna bibeln och läsa en vers och be ”Gud som haver” med hjärtat närvarande det är verkligen ”en liten stund med Jesus”. Det är inte i första hand tiden som avgör. Inte heller om det är skrivna böner eller dina egna formulerade ord. Det som avgör är inställningen. Och den sitter i viljan och inte i känslan.

Om någon väldigt gärna vill bjuda hem mig på kaffe kan jag göra på så många olika sätt. Jag kan tacka nej. Jag kan tacka ja, fast jag egentligen hellre skulle vilja vara hemma och se på tv, dricka upp kaffet prata lite om vädret och sen gå hem utan att egentligen varit intresserad av vad personen hade att säga mig. Eller så kan jag tacka ja och verkligen ta vara på den stunden vi får tillsammans. Personen kanske kan lära mig något. Den personen är antagligen intresserad av vad jag har att säga och vad jag gör också.

Lite så är med Jesus också. Vi kan be vår afton bön med så många olika motiv och inställningar. Jag tror att med rätt inställning och rätt motiv så kan jag verkligen hitta ett umgänge med Jesus som faktiskt får konsekvenser för hela mitt liv. Plötsligt blir alla predikningar man hört, som känts så kravfyllda, om bön och bibelläsning begripliga. Det är ju inte för Guds skull, utan min.

”Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning”

Vi vet att vi egentligen borde längta efter att få be och läsa bibeln, för det har vi hört så många predikningar om. Varför är det då så få som verkligen längtar? Jag tror att vår fiende är så medveten om vad som skulle hända med Guds folk om vi verkligen ägnade tid med Jesus. Därför sätter han in stora resurser för att lura oss på just detta område. Är det någon som aldrig känt sig dålig för att man ägnar för lite tid åt bibel och bön. Det är ju inte Jesus som lägger det på oss, det är den onde själv. För han vet att det inte finns något som låser oss så effektivt som ett dålig samvete. Det är därför Jesus ber i vers 15: Jag ber inte att du skall ta dem ut ur världen, utan att du skall bevara dem för det onda. Det onda kan lika väl betyda: den onde.

Tänk om vi bättre förstod Jesu inställning. Han vill ju inget hellre än att vårt andaktsliv ska fungera. Och han till och med ber för oss att vi ska bli bevarade från den onde. (Joh 17:20 Men inte bara för dem ber jag, utan också för alla som genom deras ord tror på mig. Här kan vi se att vi är inkluderade i bönen)

Avslutning

1 Joh 1:5-10 5. Och detta är det budskap som vi har hört av honom och förkunnar för er: att Gud är ljus och att inget mörker finns i honom. 6. Om vi säger att vi har gemenskap med honom men vandrar i mörkret, ljuger vi och handlar inte efter sanningen. 7. Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra, och blodet från Jesus, hans son, renar oss från all synd. 8. Om vi säger att vi är utan synd, bedrar vi oss själva, och sanningen finns inte i oss. 9. Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss synderna och renar oss från all orättfärdighet. 10. Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi honom till lögnare, och hans ord finns inte i oss.

källa: Studiebibeln, utgiven på Normans förlag, Band II och V

  bless

    -jocke-