En rolig kväll

I måndags på cellgruppen, när vi var på Klinten, nämde Josef att Henry Pettersson också tycker det är roligt med naturen och utsikter. Och så kläcker han ut sig den briljanta idén att gå hem till honom och hans fru Ingegärd för att visa lite bilder som vi tagit från olika utsikter, mm. Jag tyckte det var en kalas idé. Igår frågade Josef om vi fick komma nån kväll. Och redan ikväll var vi där.

För er som inte vet så har Henry fått ett hjärtfel. Det är något med en klaff som inte öppnar sig som den ska. Och tydligen är han för svag för att de ska våga operera. Detta gör att han blir helt slut efter att bara gått i trappan tex. Han som tidigare varit så rörlig och tillbringat så mycket tid i skog och mark.

Och sen kan jag ju berätta att min far är syssling med Henry. Och under kvällen så fick jag lära mig att i mitten på 1800-talet kom Petter Andreasson till Marieholm från Rydaholm. Han blev då mjölnare för brukets räkning. Han fick bland andra en son som hette Gustaf Pettersson.  När han senare jobbade på bruket tyckte de att det var för många Pettersson där så han fick helt sonika byta efternamn till Ling. Gustafs bror var Henrys Farfar. Gustaf gifte sig med Lovisa, en fager dam från frälsebo. Ligger i skogen utanför Marieholm. När de gifte sig byggde de det hus som vi nu håller på att renovera. Runt 1896. Deras första son föddes 1897, och han hette Fritz Ling. När de skulle få sitt femte barn så dog Gustaf i Lunginflamation. Han var då i förtioårs åldern. Barnet som föddes faderlös fick namnet Henning Ling och var alltså min farfar. Med andra ord är jag minst femte generationen Marieholmare. Och rätt troligt är väl att någon av Gustafs och Lovisas far- eller morföräldrar kom från Marieholm. Och i så fall så har jag ju ännu fler generationer i Marieholm. Så mina rötter går djupt.

Hur som helst var det en mycket rolig kväll. Kaffet och de sju kakorna smakade toppen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback