Handlar allt bara om sex nuförtiden?

När jag är på jobbet så brukar jag lyssna på radio, och mest P4. (Är det ett ålderstecken) Men mellan klocka sex och sju på vardagskvällar så är det "Sisuradio". Alltså radio på finska. Eftersom det inte ger så mycket så brukar jag då slå över till P3. Innan har det oftast varit rätt okej program då. "Frank" som gick fram till årsskiftet var oftast bra.
Men nu efter nyår är det som det hänt något. Nästan varje gång jag slått över till P3 de senaste veckorna har det handlat om sex på ett eller annat sätt. Därför min fråga i rubriken. Och det som jag blivit väldigt förvånad över är den oerhört märkliga attityden till ämnet. (Jag vill bara tillägga att jag inte har något mot ämnet som sådant. Det är ett viktigt ämne. Och de allra flesta har funderingar kring det.) Det är som man jämställer det med att gå till affären och köpa godis, eller nåt. Det är som att sex har helt tappat sin innebörd och istället är det bara något man kan konsumera, när jag har lust, och njuta av för min egen skull.
Idag på radion skulla man ringa, maila eller skicka sms med tips på hur man gör för att komma från samtal till sex.
"Hur gör man" (kolla in torsdagen) Alltså, detta är för mig mycket märkligt. Okej, jag vet naturligtvis om att massor utav folk har sex till höger och vänster, och de tycker det är helt okej. Men att detta ska hejas på utav "public service radio" som betalas med tv-licens. Förra veckan när det var något liknande ämne så orkade jag inte lyssna. Jag blir både upprörd, ledsen och besviken.


VAD ÄR DET DÅ SOM ÄR SÅ FARLIGT? Jag är helt övertygad att sex är bland det vackraste och mest intima två människor jag göra med varandra. Sex är ju att fullständigt ge sig själv till någon annan. Mer intimt kan det ju inte bli. Och jag tror att den typen av intimitet behöver den trygghet som ett äktenskap ger. Din sexuallitet är alldeles för viktig för att kasta bort på ett tillfälligt känslorus och ett tillfälligt behov som behöver bli tillfredställt.
Jag är övertygad om att detta är ett uttryck för att vi lever i ett kallt och kärlekslöst samhälle. "Vad jag menar med det? Är det inte så att när de flesta har så mycket sex så flödar kärleken?" HALLÅ, kärlek har ingenting med att tillfredställa sina egna behov. Kärlek är att fullständigt ge bort sitt liv till någon annan. Och få samma gåva tillbaka.
I denna tid får kyrkan mycket skuld till att könssjukdomar, AIDS mm, sprids i en rasande takt. Detta för att man vill fokusera mer på återhållsamhet än kondomer. Men allvarligt talat! Det är väl den här tidens "profeter" som predikar med kluven tunga? När man pratar om sex gör man det från ett perspektiv som får det att låta som man är helt "off" om man inte har sex regelbundet. Och som om det är bland det viktigaste i världen. Fattar man inte att om du inte har sex hit och dit, så får du inga könssjukdomar. Så enkelt är det ju.
Du kanske tänker: "Jag gör väl som jag vill!" Och det är rätt, det gör du. Men det var också så som Adam och Eva tänkte. Därför åt de av frukten som Gud hade förbjudit dem att äta. Inte för att Gud älskar förbud, utan för att han visste att det var farligt för dem. Och det var Adam och Evas inställning som gjorde omöjligt för Gud att fortsätta umgås med dem. Inte för att han inte ville, utan därför att synden nu hade "smutsat ner" människan. Synden som Gud inte kan vara nära.
Nej, det här blev lite långt inlägg, men jag är lite upprörd faktiskt. Det viktigaste är att du förstår att du inte alls måste ha sex innan du träffat någon du bestämt dig för att dela livet med. Och att det kanske faktiskt är den klokaste vägen att vänta.
OM DU KÄNNER DIG DÖMD utav kyrkan, Gud eller Jesus för att du inte har väntat med sex så kan du bara läsa Joh 8:1-11. Jesus dömer dig inte. Han ger förlåtelse, upprättelse och säger: "Inte heller jag dömer dig, gå nu och synda inte mer".
Glöm inte att Jesus kan, vet och vill ditt bästa!

  bless

    -jocke-

Kommentarer
Postat av: johannes

vad är det för fel på sisuradio?

bra inlägg för övrigt.
bless joh


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback