Hur tänkte Gud egentligen

Måste säga att det var väldigt kul och väldigt oväntat att få kommentarer redan efter första inlägget. Men jag ska försöka att beskriva lite kortfattat hur jag tror.

Jag tror att Gud inspirerat människor att skriva de böcker som är samlade i bibeln (2 Tim 3:16 Hela  skriften är utandad av Gud...). Alltså är det framför allt där vi ska söka om vi ska förstå och lära känna Gud.

"I begynnelsen skapade Gud..." Varför gjorde han det? Ska jag vara helt ärlig har jag inget bra svar på det. Men det är helt klart INTE för att han behöver någon att älska. Det skulle ju för det första vara rätt egoistiskt och för det andra är Gud i sig själv kärlek. (1 Joh 4:8) Alltså i den treenige guden råder konstant kärlek. De älskar varandra och har egentligen inget personligt behov av någon annan. Kanske ville Gud dela med sig av kärleken och därför skapar han?

Hur som helst skapar Gud människan och älskar människan. Han umgås personligt med Adam. Det står beskrivet att han kommer och GÅR genom lustgården. Jag tolkar det som att Gud och Adam umgås på tu man hand som vem som helst. Gud och Människa i en fullständigt ren och okomplicerad relation. Vidare står det att Gud förde fram djuren, ett efter ett, till Adam och ber honom sätta namn på dem. Han skapar en kvinna för att de tillsammans ska vara en avbild på Gud. Han ger dem uppdraget att förvalta jorden.

Allt är i harmoni. Djuren umgås med varandra. Björn, får, varg, hare osv. I lustgården var alla vegetarianer. Jag har hört foskare som sagt att rovdjur egentligen inte alls måste äta kött, utan mycket väl skulle kunna leva på "grönt".

Det är först när människan bryter mot Guds ordning och äter av frukten på "kunskapens träd på gott och ont" som harmonin bryts. Hela skapelsen blir besmittad av synden och Gud kunde inte längre umgås med den på samma sätt som tidigare. 

Vad jag tror är att himlen kommer bli något åt lustgårdshållet. Alltså total harmoni. En kontrast mot vår värld idag som är svår att föreställa sig. I Jesaja 11 kan man läsa en profetia som syftar på Jesus och vad som ska hända när hans fredsrike är fullbordat. Det står bland annat om att "Vargar ska bo tillsammans med lamm..." och om spädbarn som ska leka vid huggormens hål. Det kallar jag harmoni. 

Alla försök att förklara hur Gud tänkte, och tänker haltar naturligtvis. Man får ju inte glömma att Gud är Gud, och jag är människa. Men typ så här tror jag i alla fall. Och genom det Jesus gjode på Golgata så blir vår relation med Gud upprättad igen. Och vi får ett paradis att se fram mot. Uppdraget är att berätta om det så att så många som möjligt får chansen att följa med. Det är Guds vilja!

  Bless

    -jocke-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback