Israeldag i Hånger

Israels flagga

Idag var jag med på en dag i Hånger som handlade om Israel. Det är oerhört viktigt att tala om detta heta ämne. För det sprids så mycket lögner om landet och folket. Judarna har varit förföljda genom hela historien. Och flera allvarliga utrotningsförsök har gjorts.

Varför är det så här? Jag ska försöka svara mycket kortfattat.

När människa syndade och vände Gud ryggen i lustgården kunde inte längre Gud umgås med dem på samma sätt. Därför utväljer Gud ett folk som varje gång de syndar kan offra för att bli renade från synden. Folket behöver ett land för att Gud lovat att hans messias, Gud själv, skulle komma dit. Jesus föds in i det judiska släktet. Gud kunde bara födas bland ett renat folk. Han lever ut judendomen totalt och fullbordar alla de lagar som Gud hade gett till folket. När han sen hänger på korset och säger "Det är fullbordat" så är det verkligen det. Du och jag behöver inte leva ut judendomen, för det jorde Jesus fullständigt för oss. Utan genom att ta emot förlåtelse och rening från Jesus kan Gud ta emot oss. Nu kan vi umgås med Gud igen.
Varför har då inte judarna spelat ut sin roll?
När Jesus kommer tillbaka står det att han ska sätta sina fötter på oljeberget, befria Jerusalem och regera världen tillsammans med oss i tusen år. När han kommer till oljeberget står det dessutom att alla judar ska förstå vem han är ("se upp till honom de har genomstungit" som det står i Sakarja 12). Och de kommer då bli frälsta.
Läser du dessutom uppenbarelseboken står det om att de tolv stammarna kommer ha en central roll i det nya Jerusalem. 
 Så tack vare att det judiska folket aldrig har givit upp att vara just judar så kunde Jesus födas in i världen. Det fanns inget annat folk som var tillräckligt rent för att hysa Gud själv. Det är ju på sin plats att påpeka att det inte varit lätt för dem. Därför Gud har konsekvent tuktat dem mer än andra folk för att de skall bevara sin renhet.

Okej, detta var MYCKET kortfattat och naturligtvis fullt av brister. Men jag tror att det är ungefär såhär. Alltså Gud regerar från EVIGHET till EVIGHET. Gud har inte kommit in nångång efter vägen för att lägga sig i vårt liv. Utan så fort vi gick från honom startade hans räddningsplan för att du och jag ska kunna komma hem till Far i himlen igen.

  bless

    -jocke-

ps. jag orkade inte slå upp och kolla var alla bibelord, som förklarar det jag just skrev, står. Är det nån som avkräver mig på svar får jag väl försöka ta tag i det.

Kommentarer
Postat av: Robin

Intressant...

2007-02-17 @ 19:41:18
Postat av: Simon

Läser vidare neråt i din blogg. Tycker också att dessa frågor är intressanta. Håller inte med dig i allt men det är ju alltid kul att prata om bibeln och trosfrågor och försöka förstå varför andra tror som de gör. Dök upp en fråga när jag läste detta inlägg: menar du att vi inte ska evangelisera på samma sätt bland judar som bland andra folk eftersom de ändå kommer att bli frälsta? Frid!

2007-02-28 @ 11:38:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback