Mössa eller inte?!

I dag har jag haft samtal med en person i ämnet "mössa inomhus". Det som var så jobbigt är att det är en person som jag  beundrar och ser upp till. En som lägger ner massa tid och energi i Guds rike. Det som är så jobbigt är att jag inte kan förstå varför generationen över mig inte kan förstå.
Vem det var jag pratade med? Det förtäljer inte historien. De som vet, vet. Och de som inte vet behöver inte fundera mer på det.
Hela grejen gör så ont i mig. För jag hade ingen aning om att den här personen tog så illa vid sig. Personen i fråga har aldrig sagt någonting till mig om det innan. Det kom som en blixt från klar himmel. Jag blev chockad. Jag har haft lite svårt att ta det här känner jag.

Befinner jag mig i ett sammanhang där det finns en regel som säger att man inte har mössa på sig inne (tex lumpen) så följer jag ju det, så klart. Det är inget att diskutera. Men finns det ingen regel om det så är det för mig en "ickefråga".
Jag vill härmed deklarera att jag har INTE mössa på mig inne för att vara trotsig. Jag har inget att dölja, osv. Med andra ord, en "ickefråga". Många medelålders och äldre menar att det är ett ytterplagg. Och det är ju rätt att vissa mössor tar man på dig för att inte frysa om huvet. Men det är långt ifrån alltid det är det som är anledningen. På tal om det där med ytterplagg. Jag har sett att drottningen har hatt på sig inne i vissa sammanhang. Varför är det så att damer får ha huvudbonad inne och inte jag. Är detta verkligen en viktig tradition att hålla fast vid?

Nu till varför jag har mössa på mig inne.
Ibland tar jag på mig mössa för att det är kallt ute och det är då nödvändigt. Den mössan kan ju vara tjock och är då alldeles för varm att ha på sig i rumstemeratur. Då tar jag av mig den när jag kommer in. Men hela mitt liv så har jag varit en "kepskille". Jag trivs i keps/mössa. Långt ifrån alltid är det någon praktisk anledning att jag tar på mig någon huvudbonad. Oftast beror det på att jag trivs med det, tycker det är skönt och snyggt. En praktisk funktion kan ju i och för sig vara att man slipper kamma sig, det är bara slänga på sig en keps eller mössa. När detta är min anledning till huvudbonad "händer" det för mig inget när jag går över en tröskel in i ett hus där jag inte vet om några regler som säger att det är "huvudbonad av" som gäller. Och det är därför det för mig är en "ickefråga"

Jag vägrar vara nån slags "mössrebell".
Jag tänker inte slåss för den här saken.
Jag kommer ha mina åsikter tills jag blir överbevisad om något annat.
Jag kommer böja mig under de regler som olika sammanhang har i denna fråga.
Jag har under min första 27år av livet inte fattat. Kanske kommer jag en dag att fatta.

Detta har varit en mycket märklig dag i mössans tecken. Hoppas det här som kom upp nu får en bra lösning.

  bless

    -jocke-

Kommentarer
Postat av: Linda

Oj vad flitig bloggare du är!
Kram Linda

2007-02-19 @ 11:23:13
Postat av: lina

jag håller med dig! tror jag.

lina

2007-02-20 @ 16:03:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback