Är du värdefull?

Varför värderar vi alltid varandra utifrån vad vi gör eller får göra? För någon dag sedan hörde jag om en muslimsk kille som gått ur Rödakorset för han hade hört att muslimer inte var välkomna i organisationen. Först och främst vill jag bara säga att folk från Rödakorset dementerade det hela.

Det jag reagerade på var att killen i inslaget använde ett argument som jag ofta tycker är felplacerat. Han började prata om att folk från andra religioner inte skulle vara lika mycket värda. Och så är det alldeles för ofta tycker jag, att så fort någon har en åsikt om det liv någon väljer leva så tolkar man det som att den inte skulle vara lika mycket värd. Varför?


Mer än en gång har jag fått frågan om varför jag inte tycker två av samma kön ska få ingå äktenskap. Och så kommer alltid följdfrågan direkt. ?Är inte de lika mycket värda?? Och jag måste säga att jag tycker om att få den frågan. Fast först brukar jag fråga om personen verkligen vill ha ett svar. För då behöver jag några minuter på mig. Annars låter jag hellre bli att svara. Oftast går det bra. Och då känns det så skönt att kunna förklara att du kan aldrig göra något som påverkar ditt värde som människa. Du är alltid älskad av Gud och ditt värde som människa är oändligt.

Sen tror jag att Gud som skapat oss faktiskt har koll på hur vi lever våra liv bäst. Och sånt som inte är nyttigt för oss har han visat oss i sitt ord. Och där ligger hos mig en förtröstan på att min pappa Jesus kan, vet och vill mitt bästa.

Men glöm aldrig att ditt värde som människa beror aldrig på vad du presterar. Det skulle ju annars betyda att människor med olika funktionshinder och som därför inte kan göra lika mycket som vi andra skulle vara mindre värda. Det är ju också därför jag omöjligt kan acceptera abort som en väg. Därför att livet som börjat i kvinnans mage är så oändligt värdefullt. Jag vägrar vara med att besluta att det ska vara tillåtet att avsluta något människoliv. Inte abort. Inte dödsstraff. Inte aktiv dödshjälp. Därför att livet är så värdefullt. Och det innan man har hunnit presterat någonting. Eller om man gjort massa dumheter.


DU ÄR VÄRDEFULL!

Kommentarer
Postat av: Magdalena

Frid broder! Jag undrar varför man inte kan se hela bilerna som du lägger ut. När man klickar på en bild försvinner ca en fjärdedel av det som finns till höger på bilden. Är det bara jag som har detta problem?

Ser fram emot ditt svar på Simons fråga om evangelisation bland judar. Ser även fram emot att fortsätta att läsa vad du än skriver. Är helt imponerad av att du orkar!

2007-03-11 @ 20:20:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback