Gud är Gud!

Allt mellan varven pratar man med människor som har sin bild av vem Gud är. Och det kan vara allt från någon kraft och tro som är svår att sätta ord på till en väldigt konkret gudsbild av en god kraft som alltid tycker jag ska göra som jag vill.

Jag tycker det är mycket intressant att lyssna på människors bilder av Gud. Men ska jag vara helt ärlig så kommer det ofta till en punkt där jag upplever att egentligen handlar det inte om ett ärligt sökande efter vem Gud är, utan snarare att man vill hitta enkla lösningar på det "jaget" vill. Vad menar jag? Jo, att vi människor ständigt brottas med vår egen vilja. "Jag kan själv" säger vi redan som barn. Och sen följer det hela livet. Att göra någon Gud till vår KUNG som jag väljer att böja mig under, det är vi inte så intresserade av. Man vill helst vara sin egen kung. "Om nu Gud älskar mig så accepterar han mig som jag är." 

Jag tror att Gud själv har, genom människor som levt på jorden, givit oss bibeln för att vi genom att läsa den kan lära känna Gud. Och för mig är det det ända logiska. För om jag var Gud så skulle jag nog ha givit de jag älskar ett "kärleksbrev" som förklarade vem jag var, och hur jag känner för varje människa.

Och enligt bibeln så är Gud en helig gud. En gud som inte kan ha med synd att göra. Med andra ord, när synden kom in i människan kunde Gud inte umgås med människan längre. Trots att han inte längtade efter något annat. Därför sjösätter Gud en plan som leder fram till att han själv blir människa. Lever ett heligt och perfekt liv. Något som ingen annan människa lyckats med. Sedan tar han all synd på sig. Låter sig spikas upp på ett kors. Där, mellan himmel och jord, försonar han människan med sig själv. När han dör på korset dör synden med honom. Men sen vinner han, livet självt, seger över döden och uppstår. Och sen erbjuder han varje människa att ta emot förlåtelse för synden genom att ta emot Jesus och det han gjorde på korset.

Älskar Gud mig som jag är? Ja..., men om du inte tagit emot Jesus så finns synden kvar i dig och han kan inte umgås med dig som han vill. Bara därför att Gud är en helig gud.

Det är den guden jag tror på. Med andra ord är det upp till mig att söka Gud och lära känna honom. Inte tro att jag kan göra Gud till någon eller något han inte är. Det blir bara en avgud. Och ska jag vara allvarlig skulle jag aldrig våga anförtro mitt liv till en gud som alltid var som jag ville. För det skulle nog ändra sig ganska ofta.

Min uppmaning är: Gör Jesus till konung!


Kommentarer
Postat av: malin

Nar kommer bilder fran ditt kalas?

Postat av: Matte

uppdatera! hur blev bilden du tog på mig i förbifarten?

2007-06-14 @ 17:27:49
Postat av: ingemar

de va en go predikan jag tar till mej i fullt mått

2007-07-14 @ 23:02:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback