Budgetarbete

Kom precis hem från Benny. Vi har börjat titta lite på budgeten i församlingen för detta år. Det är ju inte världens mest upphetsande uppgift. Men det är ack så viktigt.
Varför?
Jag är övertygad om, även om det är en liten församling, att det är viktigt att ha koll på inkomster och utgifter. Och det är ju särskilt viktigt att inte slarva med pengarna eftersom den allra största delen av pengarna kommer från frivilliga gåvor. Från medlemmar och andra som tror på det församlingen håller på med. Det är ett enormt ansvar att handskas med såna pengar.
Budget är viktigt för då ser man direkt om det kommer utgifter som inte är relevanta. Sen vet man också ifall man har råd med något som dyker upp under året som man inte har räknat med. Det kan ju vara så att vi känner Guds kallelse att gå in i något, och då är det ju viktigt att vi har råd. Har vi inte råd men ändå känner att det är något vi ska göra får vi ju fundera på var pengarna kommer från. Kanske kan vi ta från nån annanstans i budgeten? Eller så får vi lite på att det Gud säger vi ska göra, det betalar också han.
Med andra ord vet man med en budget när vi har råd och när vi "går i tro".

Lite tankar om budget. Varför jag tycker det är så viktigt att jag lägger ner massa tid på det fast jag inte tycker det är roligt.

Vill du veta mer om hur jag tror att bibeln ser på ekonomi så kan du läsa min undervisning
"Om pengar" på min undervisningsblogg. http://joachimling.blogg.se/undervisning. Än så länge finns där bara två predikningar, men tanker är att jag ska lägga ut fler efter hand.

 bless

    -jocke-


Kommentarer
Postat av: lina

verkar svårt att göra budget. men viktigt. känns tryggt att ni vill ha koll på det.

lina

2007-02-21 @ 11:30:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback