Svar till Simon...

...Svar på kommentar från Israeldag i Hånger

Antar att du syftar på det jag skrev som jag citerat nedan.

"När Jesus kommer tillbaka står det att han ska sätta sina fötter på oljeberget, befria Jerusalem och regera världen tillsammans med oss i tusen år. När han kommer till oljeberget står det dessutom att alla judar ska förstå vem han är ("se upp till honom de har genomstungit" som det står i Sakarja 12). Och de kommer då bli frälsta. "

Det korta svaret på frågan är att vi absolut ska evangelisera bland judar. "På samma sätt" frågar du. Jag tror ju det är sunt att vara grek för grekerna, slav för slavarna och jude för judarna. Så när vi predikar för judar ska vi göra det med en oerhörd respekt för judar. Kyrkans sätt att behandla judarna genom historien är inte så smickrande. Och därför är det inte så lätt att komma som kristen och berätta om Jesus i Israel. Det är, såvitt jag förstått, inte ens tillåtet att missionera öppet i Israel. Men bortser man från tillvägagångssättet så är jag övertygad om att judar, precis som alla andra, behöver Jesus. Joh 14:6 "Jag är Vägen, Sanningen och Livet INGEN kommer till Fadern utom genom mig."

Men trots det så tror jag att judarna har en speciell roll i historien. Jag tror inte det är en slump att just judarna är de som fått utstå så mycket förföljelser genom historien.

Romarbrevet kapitel 11 är intressant i sammanhanget. I första versen läser vi att Gud inte har förskjutit sitt folk. Nu kan man ju då tänka att det skulle betyda att judarna har samma chans som alla andra att komma till Jesus, men i övrigt så har de inte längre någon särskild roll i frälsningshistorien. Men märk att Paulus använder uttrycket "SITT FOLK". Det är fortfarande Guds egendomsfolk. Och när Paulus fortsätter så använder han liknelsen på olivträdet. Och då kallar han oss hedningar för "vildoliv" och judarna kallas för de "äkta grenarna".

"Rom 11:25-27 25 Bröder, jag vill att ni skall känna till denna hemlighet, för att ni inte skall ha för höga tankar om er själva: förstockelse har kommit över en del av Israel och så skall det förbli, till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. 26 Och det är så hela Israel skall bli frälst, som det står skrivet: Från Sion skall Frälsaren komma ochskaffa bort all ogudaktighet från Jakob.* 27 Och detta skall vara mitt förbund med dem, när jag tar bort deras synder.*"

Texten är mycket intressant. Historien lär oss att "kristendomen" började bland judarna. Men mycket snart så blev det en ickejudisk företeelse. Och Paulus tycks mena att judarna blivit förstockade. Men när hedningarna är i fullt antal så ska Israel bli frälst. Jag vet inte om det betyder att det i praktiken går över en dag. Men jag tror att det är intimt förknippat med Jesu återkomst. Och när Jesus kommer tillbaka så har det judiska folket en central roll.

Men återigen. Det korta svaret på frågan är att vi självklart ska evangelisera bland judar. För även om det är svårt så är jag övertygad om att alla människor, jude som grek, behöver Jesus.

Mitt svar har säkert massa luckor. Fler kommentarer och tolkningar på texterna i Rom 11 och Sak 12 är välkommet.

Kommentarer
Postat av: Simon

Tack för ett intressant svar och för att du tog dig tid. Vi har nog samma syn på det mesta. Jag tror dock inte att alla judar kommer att bli frälsta, tack vare att de är judar. Jag tycker inte det verkar så på Jesu sätt att tala till t ex fariseerna och jag tror inte att Gud tvingar sig på dem som valt bort honom. (Detta var bara en spontan, ogenomtänkt kommentar från en som inte är teolog) Ha det gott, vi hörs!

2007-03-13 @ 18:05:33
Postat av: Simon

Tack för ett intressant svar och för att du tog dig tid. Vi har nog samma syn på det mesta. Jag tror dock inte att alla judar kommer att bli frälsta, tack vare att de är judar. Jag tycker inte det verkar så på Jesu sätt att tala till t ex fariseerna och jag tror inte att Gud tvingar sig på dem som valt bort honom. (Detta var bara en spontan, ogenomtänkt kommentar från en som inte är teolog) Ha det gott, vi hörs!

2007-03-13 @ 18:05:36
Postat av: Simon

Hoppsan!

2007-03-13 @ 18:06:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback